„Jazyková úroveň sa medzi deťmi z Ukrajiny do veľkej miery líši, no v prípade väčšiny žiakov a žiačok zrejme nedosahuje úroveň, ktorá by im umožnila plnohodnotne sa zapájať do vzdelávania“. Aj toto je jeden z kľúčových záverov našej novej analýzy, na ktorej sme spolupracovali so Štátna školská inšpekcia.
Jazyková bariéra sa dá najlepšie odstrániť výučbou slovenčiny ako cudzieho jazyka. Naše zistenia však ukazujú, že aj z dôvodu viacerých prekážok organizovala v školskom roku 2022/23 kurzy štátneho jazyka menej ako tretina škôl s deťmi z Ukrajiny (31,4 %).
Problémom je aj to, že pri prekonávaní jazykovej bariéry vo výučbe sa zrejme iba minimum učiteľov a učiteliek mohlo spoľahnúť na pedagogického asistenta ovládajúceho ukrajinský jazyk alebo tlmočníka. Podľa učiteliek a učiteľov v navštívených školách na seba rolu tlmočníkov najčastejšie brali iní žiaci z Ukrajiny.
Takýto postup prináša viaceré riziká. Preklad nemusí byť presný, pre tlmočiacich žiakov môže ísť o záťaž, ktorá je na úkor ich vlastného učenia sa, a nie vo všetkých situáciách je možné alebo vhodné, aby tlmočil žiak.
Keďže znalosť slovenčiny je kľúčovou podmienkou úspešného začlenenia žiakov a žiačok z Ukrajiny, ministerstvo školstva by v blížiacom sa školskom roku 2023/24 malo: (1) podporiť organizáciu kurzov štátneho jazyka a (2) podporiť zamestnávanie pedagogických asistentov ovládajúcich ukrajinský jazyk.
Viac informácií o našich zisteniach, ktoré sa okrem jazykovej podpory týkajú aj potrieb škôl, podpory v oblasti učenia sa a duševného zdravia, ako aj vzťahov medzi žiakmi a žiačkami z Ukrajiny a ich spolužiakmi, nájdete v novej analýze.
Údaje do správy boli získavané v priebehu školského roka 2022/23 na základe elektronických dotazníkov pre riaditeľov a riaditeľky základných škôl. Do dotazníkového zisťovania sa zapojilo 608 základných škôl, ktoré vzdelávali deti z Ukrajiny. Výsledky tak poskytujú obraz o dianí na približne dvoch tretinách (67,6 %) zo všetkých základných škôl na Slovensku, ktoré mali žiakov a žiačky z Ukrajiny.
Správu dopĺňajú zistenia z riadených rozhovorov s riaditeľmi a riaditeľkami (30), z riadených rozhovorov s triednymi učiteľkami a učiteľmi (120), zo žiackych dotazníkov pre ukrajinských žiakov a žiačky na 2. stupni základných škôl (412) a zo žiackych dotazníkov pre spolužiakov žiakov z Ukrajiny (3 869). Rozhovory boli realizované na vybraných 30 základných školách.
Detaily nájdete na stránke Centrum vzdelávacích analýz.
Jazyková bariéra sa dá najlepšie odstrániť výučbou slovenčiny ako cudzieho jazyka. Naše zistenia však ukazujú, že aj z dôvodu viacerých prekážok organizovala v školskom roku 2022/23 kurzy štátneho jazyka menej ako tretina škôl s deťmi z Ukrajiny (31,4 %).
Problémom je aj to, že pri prekonávaní jazykovej bariéry vo výučbe sa zrejme iba minimum učiteľov a učiteliek mohlo spoľahnúť na pedagogického asistenta ovládajúceho ukrajinský jazyk alebo tlmočníka. Podľa učiteliek a učiteľov v navštívených školách na seba rolu tlmočníkov najčastejšie brali iní žiaci z Ukrajiny.
Takýto postup prináša viaceré riziká. Preklad nemusí byť presný, pre tlmočiacich žiakov môže ísť o záťaž, ktorá je na úkor ich vlastného učenia sa, a nie vo všetkých situáciách je možné alebo vhodné, aby tlmočil žiak.
Keďže znalosť slovenčiny je kľúčovou podmienkou úspešného začlenenia žiakov a žiačok z Ukrajiny, ministerstvo školstva by v blížiacom sa školskom roku 2023/24 malo: (1) podporiť organizáciu kurzov štátneho jazyka a (2) podporiť zamestnávanie pedagogických asistentov ovládajúcich ukrajinský jazyk.
Viac informácií o našich zisteniach, ktoré sa okrem jazykovej podpory týkajú aj potrieb škôl, podpory v oblasti učenia sa a duševného zdravia, ako aj vzťahov medzi žiakmi a žiačkami z Ukrajiny a ich spolužiakmi, nájdete v novej analýze.
Údaje do správy boli získavané v priebehu školského roka 2022/23 na základe elektronických dotazníkov pre riaditeľov a riaditeľky základných škôl. Do dotazníkového zisťovania sa zapojilo 608 základných škôl, ktoré vzdelávali deti z Ukrajiny. Výsledky tak poskytujú obraz o dianí na približne dvoch tretinách (67,6 %) zo všetkých základných škôl na Slovensku, ktoré mali žiakov a žiačky z Ukrajiny.
Správu dopĺňajú zistenia z riadených rozhovorov s riaditeľmi a riaditeľkami (30), z riadených rozhovorov s triednymi učiteľkami a učiteľmi (120), zo žiackych dotazníkov pre ukrajinských žiakov a žiačky na 2. stupni základných škôl (412) a zo žiackych dotazníkov pre spolužiakov žiakov z Ukrajiny (3 869). Rozhovory boli realizované na vybraných 30 základných školách.
Detaily nájdete na stránke Centrum vzdelávacích analýz.